Jak wygląda procedura likwidacji szkody?

Kupno polisy ubezpieczeniowej ma dać nam ochronę finansową w razie wypadku samochodowego, zalania mieszkania, pożaru domu czy włamania. Szkoda, która nas dotyka, może mieć charakter majątkowy lub niemajątkowy. Ewentualne przyznanie odszkodowania uzależnione jest od przeprowadzenia procedury likwidacyjnej, która ustala m.in. zasadność naszego wniosku, rozmiar szkody oraz wysokość należnego odszkodowania.

Nie jest to proces czasochłonny, ale musimy być przygotowani na co najmniej jedno spotkanie z przedstawicielem towarzystwa ubezpieczeniowego (tak zwanym likwidatorem). Dokona on oględzin i oceni rozmiar szkód. Cała droga odszkodowawcza powinna zamknąć się w okresie 30 dni. Na pozytywne rozpatrzenie naszego wniosku możemy liczyć po spełnieniu kilku przesłanek, np. musimy utrzymać stan faktyczny po dokonaniu się szkody (czyli np. nie możemy zamalowywać smug wody na suficie w zalanym przez sąsiadów mieszkaniu) aż do wizyty likwidatora; szkoda musi zostać wyrządzona przez wydarzenie lub zjawisko określone w umowie lub w regulaminie ubezpieczenia.

Kiedy rozpoczyna się procedura likwidacji szkody?

Na początku musimy niezwłocznie powiadomić towarzystwo ubezpieczeniowe o fakcie wystąpienia szkody. Możemy tego dokonać telefonicznie, faksem, lub e-mailem. Od tego momentu rusza procedura. Towarzystwo ubezpieczeniowe ma 7 dni na podjęcie niezbędnych czynności, które mają wyjaśnić wszystkie okoliczności zdarzenia.

Obowiązki poszkodowanego

Na poszkodowanym - poza oczywistym obowiązkiem poinformowania towarzystwa ubezpieczeniowego o powstaniu szkody - spoczywa również powinność utrzymania stanu faktycznego powstałego po szkodzie przez okres niezbędny do wszczęcia procedury przez ubezpieczyciela. To skomplikowane zdanie łatwo wyjaśnić na prostym przykładzie: jeśli nasze mieszkanie zostało zalane przez sąsiadów, nie możemy usuwać szkody (czyli np. malować zalanego sufitu) do czasu pojawienia się komisji z naszego towarzystwa ubezpieczeniowego. Oczywiście, jeśli istnieją przesłanki do pogłębiania się szkody, mamy prawo do interwencji.

Wizyta likwidatora

Po tym, jak poinformujemy naszego ubezpieczyciela o wystąpieniu szkody, w ciągu kilku dni w miejscu objętym ubezpieczeniem (np. w naszym mieszkaniu) pojawi się pracownik (tzw. likwidator), który oceni skalę zjawiska oraz rozmiar zniszczeń.

Skompletuj dokumenty

Trochę czasu poświęcimy na skompletowanie niezbędnych dokumentów i rachunków. Jednym z nich jest rachunek strat, a w przypadku włamania czy wypadku samochodowego konieczny będzie również protokół policyjny. Musimy dostarczyć ubezpieczycielowi pisemne zgłoszenie szkody - zawierać powinno ono m.in. nr polisy, nr certyfikatu i okres ubezpieczenia. W przypadku utraty mienia bardzo pomocne będą również wszelkie rachunki, faktury i inne dokumenty potwierdzające wartość przedmiotów.

Towarzystwo musi się zastanowić

Po wizycie likwidatora towarzystwo musi przeanalizować sytuację: kto jest sprawcą szkody, czy nasze roszczenia są zasadne, czy nasza polisa obejmuje rodzaj szkody, która wystąpiła. Towarzystwo ubezpieczeniowe podejmuje wtedy także decyzję o wysokości odszkodowania.

Podjęcie decyzji przez towarzystwo ubezpieczeniowe

Towarzystwo ubezpieczeniowe po wyczerpaniu ścieżki likwidacyjnej (wizyta likwidatora, dostarczenie przez nas niezbędnych dokumentów) podejmuje decyzję co do zasadności wypłaty odszkodowania. Nieprzekraczalnym terminem na wypłatę świadczenia jest 30 dni od zgłoszenia przez nas szkody - dotyczy to część bezspornej odszkodowania.

Towarzystwo może zdecydować się na przyjęcie odpowiedzialności finansowej za wystąpienie szkody, może też odmówić wypłaty odszkodowania. My również mamy prawo negacji warunków oferowanych przez ubezpieczyciela. Możemy nie zgodzić się z jego decyzją (chociażby w przypadku, gdy uważamy, że suma odszkodowania jest za niska). Wtedy jednak proces wypłaty odszkodowania przedłuży się (w zależności od tego, czy sprawę z towarzystwem załatwimy polubownie, czy poprzez spór w sądzie).

Co to jest szkoda?

Warto wiedzieć, jak definiowany jest przedmiot postępowania likwidacyjnego:

  • szkoda rzeczowa: to zniszczenie, strata, lub uszczerbek mienia osoby trzeciej oraz następstwa tych zdarzeń;
  • szkoda osobowa: uszkodzenie ciała, rozstrój zdrowia oraz ich następstwa lub śmierć.
 
Istnieją dwa rodzaje szkód:

  • niemajątkowe, powstałe w wyniku naruszenia dóbr osobistych osoby ubezpieczonej,
  • majątkowe, powstaje wtedy, gdy mamy do czynienia ze stratą. Straty mogą dotyczyć wielu aspektów: zmniejszenia majątku, utracenia korzyści.

Ważne jest to, co wywołało szkodę

Nie każda szkoda skutkuje wypłaceniem przez towarzystwo odszkodowania. Przykładowo: jeśli na nasz dom przewróciło się drzewo, a polisa nie uwzględniała tego zdarzenia, niestety możemy zapomnieć o pieniądzach z ubezpieczalni. Zajrzyj do tak zwanych "Wyłączeń" w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia - tam dowiesz się o wszystkich sytuacjach, które towarzystwo z góry wyklucza jako te, za które nie chce odpowiadać (np. uszkodzenie mienia w wyniku ataku terrorystycznego). Zapomnij również o ubezpieczeniu, gdy szkoda nastąpiła w wyniku Twojego zaniedbania (np. złodziej dostał się do mieszkania przez niezamknięty balkon, dach przeciekł, ponieważ nie był remontowany).

Zmiany w przepisach - uproszczenie procedury likwidacyjnej ubezpieczeń komunikacyjnych

Wiele towarzystw ubezpieczeniowych wprowadziło ułatwienia w wypłacie odszkodowania w przypadku ubezpieczeń komunikacyjnych. Jeśli szkoda wynosi mniej niż 3 tys. zł, istnieje możliwość jedynie kontaktu telefonicznego z ubezpieczycielem. Od razu może również nastąpić wypłata odszkodowania.

Agent Ubezpieczeniowy - portal sktupiający Agentów Ubezpieczeniowych

Agencie, jeszcze nie masz konta?! Zarejestruj się jak najszybciej! Posiadając konto na naszym portalu możesz m.in. korzystać z Programu LEAD, założyć własną wizytówkę w Katalogu Agentów i czytać artykuły w Centrum Wiedzy Agenta dotyczące Twojej branży! Rejestracja jest darmowa!

Rejestracja

Jesteś tutaj pierwszy raz?
Nie masz jeszcze swojego konta?

Logowanie

Email:
Hasło:
Nie pamiętasz hasła? | Problemy z logowaniem?
Uwaga!

Korzystasz z przestarzałej wersji przeglądarki internetowej Internet Explorer.

Aby zalogować się do Panelu Agenta prosimy pobrać i zainstalować najnowszą wersję przeglądarki Internet Explorer.